Norwegian opplever vekst i omsetningen. Foto: Norwegian/ANB

Norwegian øker omsetningen

Høye drivstoffpriser førte til at flyselskapet Norwegian fikk et resultat før skatt på minus 397,7 millioner kroner i første kvartal.
Publisert 26.04.2012 kl 11:21 Oppdatert 26.04.2012 kl 11:23

Tips en venn på e-post:

www.glomdalen.no Se alle stillinger (4)



Fakta om Norwegians resultat

  • Resultat før skatt: -398 millioner kroner (-406 millioner kroner)
  • Driftsresultat (EBITDA): -497 millioner kroner (-430 millioner kroner)
  • Driftsinntekter: 2.360 millioner kroner (1.895 millioner kroner)

Det er likevel noe bedre enn i tilsvarende periode i 2011. Da var resultatet før skatt på minus 406,3 millioner kroner.

Norwegians omsetning på 2,36 milliarder kroner i første kvartal i 2012 var 25 prosent høyere enn i de første tre månedene i 2011. I samme periode hadde selskapet 3,6 millioner passasjerer, en økning på 600.000 (19 prosent) fra første kvartal i fjor.

– Dette har vært et utfordrende kvartal, ikke minst på grunn av den høye oljeprisen. I tillegg er første kvartal normalt sesongmessig svakt. På den positive siden er resultatet noe bedre enn i fjor, vi har god passasjervekst og høyere fyllingsgrad, uttaler administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Gjerrige fly

Norwegian har også hatt ekstra kostnader i forbindelse med tilbakelevering av eldre fly. Kjos forventer at utskiftningen av flyflåten skal gjøre at selskapet er bedre rustet mot høye drivstoffpriser i framtiden.

– Utskiftningen av flåten med mange helt nye og mer drivstoffgjerrige fly vil gjøre oss mer robust mot høye priser. Bare i første kvartal bidro mer effektive fly til en innsparing på 25 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor, sier han.

Selskapet hadde i første kvartal et driftsresultat på minus 497 millioner kroner.

Nytt selskap

Torsdag ble det klart at Norwegian starter et nytt selskap med base i Thailand. Selskapet har fått navnet Norwegian Long Haul og skal drive Norwegians langruter fra første halvår i 2013.

På langrutene vil Kjos bruke leiepiloter, skriver Adresseavisen. Det er dårlig nytt for de ansatte, som nylig har vært i forhandlinger med ledelsen og har vurdert å sende varsel om plassoppsigelse. Norwegian høster skarp kritikk fra fagforeningene.

– Vi har vært sterkt kritisk til det Ryanair driver med. Det er ingen grunn til å være mindre kritiske til Norwegian dersom de begynner med det samme, sier leder Hans–Erik Skjæggerud i YS–organisasjonen Parat.

– Vårt krav om faste ansettelser gjelder i prinsippet også langdistanseselskapet, sier Halvor Vatnar, som er hovedtillitsvalgt for Norwegians piloter. (ANB–NTB)