...
I moderne tunneler er nødtelefonene godt opplyst, slik som her i Brennetunnelen nordvest for Sandvika på E16 i Akershus. Bruk nødtelefonen framfor mobilen ved eventuell trøbbel i tunnel. Foto: Knut Opeide, Handout/ANB

Derfor skal du bruke nødtelefonen

Får du biltrøbbel i tunnel bør du bruke nødtelefonen for å ringe etter hjelp – og ikke mobiltelefonen.

Thomas H.
Thomas Hildonen, ANB Profil E-post
Publisert 07.05.2012 kl 09:51 Oppdatert 07.05.2012 kl 10:46

Tips en venn på e-post:

www.glomdalen.no Se alle biler





Samtlige norske tunneler er utstyrt med nødtelefoner. Disse skal være plassert med om lag 100 meters mellomrom, og dermed lett tilgjengelig for de som får trøbbel i en tunnel.

Og det er en viktig forskjell på å bruke nødtelefonen kontra din egen mobiltelefon: Når du løfter av røret på nødtelefon kommer du automatisk til nærmeste veitrafikksentral – og de ser med en gang hvor du «ringer» fra.

– I stedet for å bruke nødtelefonen og komme direkte til riktig instans, somler folk bort viktige minutter ved å ringe fra egen mobiltelefon eller ordne seg på annet vis. Tiden er viktig i en tunnel, der bilene kommer i full fart hele tiden, sier Kai Gundersen i Statens vegvesen, som driver Vegtrafikksentralen.

De som har fått motortrøbbel i utlandet, for eksempel på Autobahnen i Tyskland, vet at nødtelefonen også fungerer på samme måte der.

Her hjemme har de fleste nye tunneler kameraer som kontinuerlig overvåkes av veitrafikksentralen, med det er fortsatt svært mange tunneler uten noe som helst overvåkning.

– Da blir det farlig når folk ikke melder fra på raskeste måte, understreker Gundersen.

Når noen skjer i en tunnel, stenger Veitrafikksentralen innkjøringen eller løpet ved å fjernstyre rød stoppeblink ved munningen. Og den vanligste årsaken er drivstoffmangel.

– Mange går tomme for bensin i tunnelkøer som snegler seg framover. Motorer koker når kjøleviften brukes for første gang på lenge. I tillegg er det en del punkteringer og påkjørsler bakfra i tunneler, sier regionsjef Ivar Sandvold i Falck.

Veitrafikksentralen melder automatisk fra til nærmeste bergingsbil når noe skjer i en tunnel, og Sandvold anslår at de har rundt 700 bergingsoppdrag i tunneler i løpet av året.

– Bergingsoppdrag i tunnel er paradoksalt nok tryggere enn langs vanlig vei, fordi trafikken blir stengt mens vi holder på. Bilen fraktes umiddelbart ut av tunnelen og repareres på utsiden eller transporteres til et verksted, sier Sandvold.

Hans råd til de uheldige som får trøbbel i tunnel er følgende:

– Gå mot nærmeste nødtelefon (i riktig retning), hold deg godt ut på veiskulderen. Husk å gå foran bilen og framover til nærmeste telefon, da synes du i lysene fra bilen din.

Bevegelseshemmede bør bruke egen mobiltelefon til å kontakte politiet før de ringer bergingsmannskaper. Om mulig bør du komme deg ut av bilen raskest mulig ettersom det er en risiko for at bilen blir påkjørt bakfra ved stopp i en tunnel. (ANB)