...
EM-fansen har ikke lagt igjen så mye penger som EM-vertene hadde håpet på. Her er det to tyske fans som jubler over Tysklands suksess i mesterskapet. Foto: Matthias Kern, Getty/All Over Press/ANB

Skuffet over EM-besøket

Økonomiplanen til EM-vertene Polen og Ukraina har ikke slått helt an blant EM-fansen.

Publisert 26.06.2012 kl 09:45 Oppdatert 26.06.2012 kl 10:34

Tips en venn på e-post:


Krydder fra EM-fansen

EM-fansen har virkelig satt farge på årets mesterskap.

Sjekk bildene!

Polen og Ukraina har overrasket tusenvis av besøkende positivt under fotball-EM, men vertslandene har ikke tjent så mye penger som de trodde de skulle på turneringen.

Øst-Europas første sluttspillverter (iallfall siden Jugoslavia i 1976 arrangerte et EM-sluttspill med bare fire lag) har brukt flere år på å utbedre veier, bygge flotte og moderne stadionanlegg og renovere nedslitte togstasjoner. Det gjorde de i håp om at EM-sluttspillet skulle føre til storinnrykk av fotballfans som ville la seg imponere og åpne lommebøkene på vidt gap.

Taxisjåfører pugget engelske gloser, mens hoteller skrudde opp prisene i trygg forventning om at rommene ville fylles uansett hva de kostet. Mange trodde at fotballtilhengere ville bli i byene mellom kampene og bruke penger på restauranter, shopping og museer.

I stedet ble de fleste i byene bare på kampdagen, sier analytikere som har studert EM for turistindustrien.

Hoteller i polske byer som Poznan og Wroclaw var fulle på kampdagene, men de hadde like mange ledige rom som vanlig på alle andre dager under EM.

Giriga bror

Det kniper med penger for folk også i mange vesteuropeiske land, og det var vanlig å benytte billigere overnattingssteder utenfor byene. Polske tilskuere fra andre byer eller fra landsbygden overnattet gjerne i bilene sine når de skulle på EM-kamp.

I Kiev, der det var opptil 10.000 svensker under gruppespillet, ble den økonomiske uttellingen også begrenset. Ifølge turistindustrien overnattet de fleste svenskene på campingplasser og kjøpte mat i dagligvarebutikker.

Det kom langt færre franske og engelske tilhengere til Ukraina enn ventet, og de som kom leide gjerne private leiligheter på det svarte markedet.

Taxisjåfører både i Polen og Ukraina undrer på sitt nylærte engelsk hvor alle kundene ble av.

En forretningsmann i Kiev brukte betydelige summer på å klargjøre en campingplass med vesteuropeisk standard i utkanten av byen. Den hadde plass til 500, men midt i mesterskapet var det bare 19 som overnattet der, ifølge TV-stasjonen TSN.

Fiasko

En restauranteier i Warszawa installerte storskjermer på uteserveringen i håp om at det skulle trekke mange kunder på kampdagene. Det ble fiasko, ikke minst fordi Polen ble slått ut allerede i gruppespillet. Også i Ukraina tok begeistringen over hjemmelaget raskt slutt.

De mest populære ukrainske salgsvarer under EM har vært billige suvenirer: Pins, T-skjorter, luer og vodka. Få er interessert i å kjøpe varer som koster noe særlig.

– Generelt er de bare ute etter fotball og øl, skriver avisen Segodnja.

Ifølge en ukrainsk undersøkelse sier to tredeler av ukrainske turoperatører at EM ikke vil ha noen positiv langtidseffekt for dem. Også i Polen er det stor usikkerhet om mesterskapet vil ha positiv effekt på turistnæringen, selv om en meningsmåling konkluderer med at 94 prosent av de besøkende er imponert og vil anbefale sine venner å besøke Polen.

(ANB-NTB)

På forsiden nå


...

Tung andreperiode ødela for Knights

Knights tapte 2-5 for Stjernen hjemme i Kongshallen i kveld.

Akkurat nå!

...

Telenor: Feilen er løst

Så mange som tre millioner kunder skal ha blitt rammet av problemene torsdag kveld.

16-åring truet med kniv

En 16 år gammel gutt ble onsdag truet med kniv utenfor Konsum i Charlottenberg.

...

Ber om trafikklys ved skolen

Fylkesvei 175 blir fri for bompenger. Foreldre ved Sander skole frykter det vil gå på barnas trafikksikkerhet løs.